W naszej szkole w okresie od 01.09.2020 r. do 30.06.2021 r. realizowany był projekt pn. „Przedszkole naszą szansą – nowe możliwości w edukacji przedszkolnej”. Poniżej prezentowane są zajęcia, w których przedszkolaki brały udział.
Bajkoterapia
Zajęcia miały na celu ukształtowanie u dzieci postawy akceptacji innych, kształtowanie inteligencji emocjonalnej i społecznej oraz samodzielności u dzieci. Bajki stają się środkiem psychoterapeutycznym, pomagają skutecznie wspierać nasze pociechy w oswajaniu uczuć – własnych i cudzych oraz w budowaniu zdrowych relacji z innymi.
Zajęcia ekologiczne
W wychowaniu przedszkolnym treści edukacji ekologicznej określają poziom aktywnego i świadomego zaangażowania w sprawy ekologii dzieci uwzględniając możliwości każdego dziecka. Program zajęć obejmował swoim zakresem kształtowanie następujących treści:
– dostarczanie dzieciom wiedzy o środowisku, przemawianie do ich wyobraźni,
– uczenie mądrego korzystania z nowych technologii i sprzętu elektronicznego- przeciwdziałanie uzależnieniom
– rozwijanie świadomości istnienia recyklingu,
– poznawanie różnych kodów komunikacji ( znaki drogowe, piktogramy),
– kształtowanie umiejętności i chęci działania na rzecz środowiska.
Gimnastyka rozwojowa z elementami gimnastyki korekcyjnej
Zajęcia miały na celu:
– poznanie zasad nowych gier
-przestrzeganie zasady fair play współpracy w grupie.
– Poprawa komunikacji,
-poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej,
-wyrabianie nawyku prawidłowej postawy,
-profilaktyka i korekcja wad postawy.
Do zajęć wykorzystany został nie tylko sprzęt sportowy, ale również technologia TIK – program ,,Magiczny dywan”.
Zajęcia manipulacyjno-konstrukcyjne
Podczas zajęć, które są świetną zabawą, dzieci kształtowały precyzję ruchów, myślenie i wyobraźnię, rozwijały również uwagę, wytrwałość, systematyczność i umiejętność pokonywania przeszkód. Dzięki zajęciom usprawniła się praca dłoni, zwłaszcza palców i nadgarstków. Zabawy manipulacyjno-konstrukcyjne usprawniły także procesy myślenia i koncentracji, ćwicząc cierpliwość i wytrwałość.
Zajęcia logopedyczne
Założeniem zajęć była terapia logopedyczna korygująca/ poprawiająca wady wymowy poprzez wspomaganie prawidłowego rozwoju mowy i trwałe jej rozwijanie, podnoszenie sprawności aparatu artykulacyjnego- warg, języka i żuchwy, utrwalenie prawidłowego toru i sposobu oddychania podczas mówienia, wywołanie, kształtowanie i automatyzowanie wadliwie artykułowanych głosek na każdym poziomie, rozwijanie pamięci słuchowej, usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo- ruchowej.
Warsztaty przyrodnicze
Zajęcia miały na celu:
-kształcenie kompetencji, prowadzenie doświadczeń i badań,
-kształtowanie zainteresowań przyrodniczych,
-poznanie sposobów ochrony przyrody,
-zdobywanie umiejętności obserwowania i prowadzenia doświadczeń jako metody poznawania przyrody,
-kształtowanie pozytywnego nastawienia.
Zajęcia z rytmiki
Program zajęć zawierał elementy edukacji muzycznej i rytmicznej. Realizowanie tego programu pozwoliło rozbudzić u dzieci zamiłowanie do rytmicznego ruchu przy akompaniamencie muzyki lub śpiewu piosenki, rozwinąć pamięć muzyczną i ruchową oraz umiejętność uczenia się melodii, zapamiętywania rytmów i następstwa ruchów w powiązaniu z muzyką. Ćwiczenia rytmiczno-ruchowe miały na celu przyczynić się do wykształcenia u dzieci dyscypliny, koncentracji, przystosowania się do pracy w zespole oraz wpłynąć korzystnie na rozwój uzdolnień muzycznych dziecka.
Zajęcia z języka niemieckiego
Zajęcia miały na celu:
1.Budzenie zaciekawienia językiem niemieckim poprzez osłuchanie dzieci tym językiem.
2.Przygotowanie dzieci o posługiwania się językiem niemieckim.
3.Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć(uczenie się słownictwa).
4.Poznanie prostych treści w języku niemieckim.
5.Motywowaie do nauki języka niemieckiego poprzez wzbudzanie poczucia sukcesu i akceptacji.
6.Wspieranie twórczych działań dzieci w zakresie uczenia się języka niemieckiego.
7.Rozwijanie postawy akceptacji, tolerancji wobec innych kultur. 8.Powtarzanie słówek , piosenek i rymowanek oraz uczestniczenie w zabawach różnego rodzaju , utrwalając nabyte umiejętności językowe
Zajęcia plastyczne
Zajęcia miały na celu:
- Kształtowanie wrażliwości i ekspresji plastycznej
- Rozwijanie kreatywności, pomysłowości
- Poszukiwanie nowych twórczych rozwiązań plastycznych
- Stosowanie nowych technik plastycznych
- Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie
- Rozwijanie wrażliwości zmysłowej i estetycznej
Zajęcia na basenie
Zajęcia miały na celu:
- Zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa w wodzie,
- Wszechstronny rozwój organizmu,
- Wpajanie prawidłowych nawyków higienicznych,
- Oswajanie z wodą i ćwiczenia wypornościowe, nurkowanie,
- Nauka pływania elementarnego,
- Popularyzacja aktywnego spędzania czasu wolnego.
Zajęcia sensoryczne,terapia biofeedback,diagnoza psychologiczna,zajęcia grupowe i indywidualne z psychologiem
Rozwój psychofizyczny dzieci, praca nad rozwojem motoryki dużej i małej, praca nad kolorami, strukturą, grupowanie przedmiotów, rozwój receptorów dotyku, pracę nad słuchem, mową .
Harmonijny rozwój emocjonalny, psychoruchowy i intelektualny dzieci wspomagany wiedzą, zrozumieniem, rozsądnym stawianiem granic, radosną zabawą, a także literaturą, muzyką, sztuką dzieci.
Zajęcia miały na celu:
1)Praca nad koncentracją u dzieci
2) Praca nad redukcją stresu u dzieci
3) Rozpoznanie wszelako idących zaburzeń (również praca z dziećmi z ADHD)
4) Sprawdzenie poziomu rozwoju umysłowego