Każdy z nas jest jednym z ponad siedmiu miliardów mieszkańców ziemi. Gdybyśmy chcieli spotkać się z każdym ze współmieszkańców na sekundę zajęłoby nam to wiele lat. Skoro nie spotkamy się z większością innych ludzi, to może jest nam obojętne, czy istnieją czy też nie. Nasze życie toczy się w Polsce, w naszej miejscowości, wśród naszych rodzin i przyjaciół. Zastanawiamy się czasami, czy to co robimy na co dzień może mieć wpływ w skali świata?
26 kwietnia uczniowie naszej szkoły postanowili to sprawdzić biorąc udział w grze ekologicznej. Różnowiekowe drużyny śledziły życie Ani Globalnej – nastolatki mieszkającej w średniej wielkości mieście w Polsce. Szukali odpowiedzi na pytanie: jaki związek z problemami globalnymi oraz z codziennością w innych krajach ma ich własna codzienność? Odwiedzili sześć stacji, z których każda odpowiadała innej wykonywanej na co dzień czynności. Zadania dotyczyły określonych kręgów tematycznych:
- transport – wybór środka transportu a ilość spalin wpływających na zanieczyszczenie środowiska;
- ubiór – decyzje konsumenckie a łamanie praw człowieka;
- jedzenie – zakupy spożywcze i przygotowane posiłku a marnowanie żywności;
- woda – higiena osobista i zużycie wody a zasoby wodne na świecie;
- energia – rozrywka i zużycie energii elektrycznej a źródła energii;
- szkoła – nauka i dostęp do szkolnictwa w krajach słabo rozwiniętych.
Celem gry było pobudzenie uczestników do refleksji nad globalnym kontekstem codziennych wyborów i nawyków. Zadania uświadomiły uczniom, że jest wiele problemów wokół nas. Pracując w grupach znaleźli sposoby, by poradzić sobie z nimi. Doszli do wniosku, że jako młode pokolenie za kilka lat będą musieli się z nimi zmierzyć. Warto było poświęcić czas by poznać i zrozumieć te zagadnienia a przy tym świetnie się bawić.