Zajęcia pozalekcyjne

Drugi etap edukacyjny (klasy IV-VI) – pierwszy semestr

Kółko historyczne

Program zajęć dodatkowych z historii w klasie IV i V stanowi uzupełnienie i poszerzenie  treści programowych realizowanych w ramach zajęć obligatoryjnych z historii i społeczeństwa w klasach IV-VI. Zajęcia dodatkowe ukierunkowane są głównie na edukację regionalną i rozwijanie wśród uczniów postawy patriotyzmu lokalnego. W pierwszym semestrze uczniowie zapoznali się z wybranymi epizodami dotyczącymi historii Śląska. Poznali okoliczności przyłączenia go do państwa pierwszych Piastów, okres rozdrobnienia feudalnego na Śląsku oraz dowiedzieli się, w jakich okolicznościach Śląsk przestał być częścią państwa polskiego. W ramach zajęć uczniowie klasy IV wykonali mapę przedstawiającą wybrane zabytki wchodzące w skład Szlaku Zamków Piastowskich, natomiast dzieci z klasy V przygotowały plakat przedstawiający klasztory cysterskie na Śląsku. Kontynuując zagadnienia związane z wybranymi epizodami z historii Śląska uczestnicy zajęć poznali również okres panowania czeskiego, habsburskiego oraz pruskiego (niemieckiego) w naszym regionie. Uczniowie dowiedzieli się, w jakich okolicznościach Śląsk powrócił do Polski po zakończeniu II wojny światowej. Kończąc bieżący semestr uczestnicy zajęć zapoznają się z przedwojennymi pocztówkami prezentującymi infrastrukturę okolicznych miejscowości.

 

Zajęcia przeprowadzane były różnorodnymi metodami, oprócz podających, takich jak rozmowa nauczająca, pokaz i wykład, w toku zajęć starano się aktywizować uczniów poprzez wykorzystywanie środków multimedialnych, elementy burzy mózgów i pracę w grupach. Uczniowie doskonalili między innymi swój warsztat w wyszukiwaniu i porządkowaniu informacji w Internecie oraz w pracy z mapą i tekstem źródłowym. Metoda projektu sprzyjała też kształtowaniu wśród uczniów umiejętności pracy w zespołowej, a w tym wyrażania swoich poglądu i prowadzenia konstruktywnej dyskusji.

 

Zajęcia językowe

W ramach projektu w klasach IV-VI także przeprowadzano cykl dodatkowych zajęć językowych. W klasie IV był to język angielski, natomiast w klasie V i VI język niemiecki. Uczniowie klasy IV w pierwszym semestrze poznali podstawowe słownictwo dotyczące siebie i swojej rodziny, nauczyli się tworzyć wszystkie typy dań z czasownikiem to be, opowiadali o swojej szkole i cotygodniowych zajęciach. Dodatkowe zajęcia z języka niemieckiego skupiały się natomiast na poszerzeniu wiedzy uczniów z zakresu kultury i obyczajów krajów niemieckojęzycznych. Uczniowie przygotowali krótkie prezentacje na temat każdego z omawianych krajów niemieckojęzycznych, a następnie, w oparciu o zdobyte informacje, grupa wykonała jeden wspólny plakat.

 

Zajęcia matematyczno-przyrodnicze

Na zajęciach matematyczno-przyrodniczych w kl. IV i V, uczniowie doskonalili i przyswajały sobie elementy matematyczne w przyrodzie poprzez aktywizujące prace w grupach, grach, zabawach edukacyjnych i układankach dydaktycznych oraz środków multimedialnych. Dzięki takiemu podejściu do zajęć uczniowie przyswoili sobie następujące umiejętności: podstawowe wiadomości o liczbach naturalnych, algorytmu ich obliczania, podział miesięcy na pory roku, kwartały, dni w poszczególnych miesiącach, obliczanie odległości rzeczywistych z map, ze skal mianowanych i liniowych, korzystanie z atlasów świata, roślin i zwierząt, utrwalając i poznając nowe państw, miasta i rzeki, doskonalili wyszukiwanie i porządkowanie informacji w Internecie.

W czasie zajęć zwracałam szczególną uwagę na dostosowanie wymagań do indywidualnych ich możliwości. Stosowałam metody aktywizujące oraz wprowadzałam różnorodne środki dydaktyczne pobudzające ich aktywność, logiczne myślenie (gry dydaktyczne, krzyżówki, domina, rebusy); burza mózgu, praca w grupach jak również wykorzystywałam środki multimedialne. Uczniowie doskonalili podstawowe umiejętności matematyczne, chętnie współpracowali ze sobą oraz z nauczycielem

 

Edukacja sportowo-ruchowa

Celem głównym zajęć jest bezpieczne uczestnictwo w aktywności fizycznej o charakterze rekreacyjnym i sportowym ze zrozumieniem jej znaczenia dla zdrowia. W klasach IV-VI zrealizowano: przepisy gier i zabaw sportowych (ogólne); zasady bezpiecznego uczestnictwa w zajęciach sportowych; samodyscyplina, samokontrola i asekuracja. Zajęcia pobudzają wśród uczniów chęć działania, bycia liderem. Dominuje rywalizacja o lepsze miejsce w danej kategorii.Uczniowie chętnie uczestniczą w zajęciach, sami często przejmują inicjatywę ich tworzenia i planowania. Potrafią współpracować w grupie dopingując słabszych.